Takaisin

Top 10 Vinkit: Jaksaminen etätöissä

12.3.2021 tuli tasan vuosi täyteen siitä, kun ensimmäiset koronarajoitukset astuivat Suomessa voimaan. Eriskummalliset ajat ovat myös vaikuttaneet meidän kaikkien sosiaaliseen elämään ja pitkittyvä epävarmuus haastaa meidän kisakuntoa jaksaa vielä hetki. Koska tahdomme osaltamme parantaa työelämää, listasimme 10 vinkkiä etätöissä jaksamiseen. Ja vaikka et olisikaan etätöissä, uskomme että löydät artikkelista käyttökelpoisia vinkkejä omaan tekemiseesi. Tässä tulee siis Sportspotin 10 vinkkiä etätöissä jaksamiseen, olkaa hyvät!

1. Pidä yhteyttä työkavereihin

Vaikka työkavereita ei pääse näkemään päivittäin, voi heidän kanssaan silti pitää yhteyttä. Etätyöskentelyn myötä keskustelut kahvihuoneessa tai juoma-automaatilla ovat jääneet pois, eikä työkavereita näe päivittäin. Sosiaalinen kanssakäyminen on tärkeää ja siksi kollegoihin kannattaa pitää yhteyttä myös etänä. Hyviä mahdollisuuksia kollegojen etätreffaamiseen ovat esimerkiksi yhteiset lounashetket, kahvitauot tai visailut etäyhteydellä. Ole siis aktiivinen ja kutsu kollegoita jutustelemaan. Jos olet esimies, niin huolehdi, että tarjoat tiimillesi kiireisen arjen keskellä myös mahdollisuuden vapaampaan keskusteluun.

2. Liiku itsenäisesti

Työmatkat ovat olleet monelle hyvä mahdollisuus hyötyliikuntaan. Työmatkareitin vaihduttua kotoa- konttorille reitistä matkaksi keittiöstä- työhuoneeseen, on monelta jäänyt myös tämä liikkuminen väliin. Esimerkiksi lyhyt kävelylenkki ennen töiden aloittamista voi tuoda työpäivään kaivattua energiaa. Ehkä voit osallistua ja kannustaa tiimiäsi osallistumaan palavereihin nauttimalla samalla raittiista ilmasta? Jos haluat välttää ulkoilua tartuntariskin takia, niin hyödynnä tapoja liikkua asuntosi sisällä. Erikoisaikana syntyy myös uusia palveluita, ja erilaiset etäyhteydellä tehtävät taukojumpat ja virtuaaliset harjoitteet ovat yleistyneet nopeasti. Jos haluat yhdistää kevyen liikkumisen työpäivän aikana ja yhteishengen luomisen, myös meiltä Sportspotilta löytyy tähän ratkaisuja. Kysy lisää niin jutellaan!

3. Laita kamera päälle

Työpaikoilla on erilaisia käytäntöjä siinä, pidetäänkö virtuaalitapaamisissa kameraa päällä. Tähän helposti vähäpätöiseltä tuntuvaan päätöksen tekemiseen voidaan kuitenkin hakea apuja tutkimuksesta. Tutkijat ovat pitkään keskustelleet siitä, mikä on sanattoman viestinnän osuus vuorovaikutustilanteessa. Tässä tulee asian todellinen pihvi. Sanattoman viestinnän osuus viestin välittämisessä on eri tutkimusten mukaan vaihdellut välillä 93% – 50% (esim. Burgoon ym. 1996, 3–4, 137;  Fiske 2000, 91).

Pelkän sanallisen viestinnän osuus (kamera pois päältä, pelkät äänet päällä) on enimmilläänkin maksimissaan 50% kokonaisvuorovaikutuksesta.

Nyt kysymmekin; haluatteko jättää 50% vuorovaikutuksesta pimentoon? Pitämällä kameran päällä, tuot kommunikaatioon ja vuorovaikutukseen merkittävästi lisää. Jos syy kuvan pois jättämiseen on se, että se estää palaverin aikaisen multitaskaamisen, kannattaa miettiä osallistumista koko palaveriin. Vielä yhtenä bonuksena kameran käytöstä voi mainita sen, että joillekin se tarkoittaa myös itsensä valmistelemista työlookkiin. Joissain tapauksessa tämä valmistautuminen voi antaa rakennetta ja ryhtiä etätyöpäiviin, jotka helposti pitkään jatkuessaan muuttuvat yhdeksi ja samaksi massaksi, jossa työn ja vapaa-ajan rajat häipyvät ja painuvat unholaan saman tilan toimiessa sekä rakkaana ja palauttavana kotipesänä että työpaikkana.

4. Kirjaa tavoitteet ylös

Etätöissä korostuu itsenäinen työskentely ja itsensä johtaminen. Onkin tärkeää, että tavoitteet ja toimet niiden saavuttamiseksi on määritelty, viestitty ja kirjattu selkeästi ylös. Voit helpottaa työskentelyäsi kirjaamalla päivittäiset ja viikottaiset tavoitteet ylös. Näin sekä sinä itse, että tiimisi pysytte kärryillä siitä, miten hommat etenevät. Hyvänä työkaluna tavoitteiden määrittelyssä toimivat erilaiset task- listit, joiden avulla voit seurata ja tarkastella sitä, että saat asioita eteenpäin. Kokonaisuuksien purkaminen sopivan kokoisiin osiin auttaa tässä merkittävästi. Jos et tiedä mistä aloittaa, erilaisia työkaluja on internet täynnä.

5. Rytmitä työntekosi

Päivä on hyvä aloittaa tarkastelemalla sitä, mitä haluat tänään saada aikaan. Kun tämä on selvää, voit rytmittää päivää suunnittelemalla missä järjestyksessä teet työt. Tekniikoita päivien suunnitteluun ja aikataulutukseen löytyy useita, ja näistä voit etsiä sen, joka sinulle parhaiten sopii. Jotkut motivoituvat, kun aloittavat pienillä töillä, joista saa energiaa isompiin askareisiin, kun taas toiset tykkäävät ottaa työssä puolen tunnin tehospurtteja ja pitää sen jälkeen lyhyen tauon.

Etätyöpäivään sisältyy usein myös ennalta sovittuja palavereita. Mieti, haluatko jättää tehtävät kesken palaverin alkaessa vai kenties rytmittää työntekoa niin, että valitset ennen palaveria tehtäväksi lyhyemmän tehtävän, jonka voit suorittaa loppuun ennen palaveria. Tärkeintä on, että löydät työhösi rytmin, jolla autat pitämään itsesi motivoituneena ja vireessä. Kannattaa myös muistaa, että työpäivää ei kannata rakentaa tasaisen puurtamisen mallilla. Uskotko siihen, että mitä enemmän teet, sitä enemmän saat aikaiseksi? Katso seuraava kohta ja mieti uudelleen.

6. Tee töitä, pidä taukoja

Työnteon lisäksi on tärkeää, että myös etätöissä pidetään taukoja ja järjestetään aikaa myös palautumiselle. Kun työpaikkana on oma koti, kahvitauot, lounastauot ja muut toimistotyöläisen “luonnolliset” tauot jäävät helposti pitämättä. Työn tulosten kannalta työn rytmittämisellä on kuitenkin keskeinen rooli. Tähän aiheeseen on syventynyt yritysvalmentaja, kirjailija ja johtaja Petteri Kilpinen, joka painottaa varianssia työnteossa. Petteri on kirjoittanut yhdessä Antti Hagqvistin kanssa kirjan “Varianssi- Lataa itsesi täyteen energiaa”, jonka ydin voidaan tiivistää seuraavaan lauseeseen

“Ihminen usein ajattelee, että mitä enemmän teen, sitä enemmän saan aikaiseksi. Tämä on ensimmäinen virheajatus. …jos ihminen tekee koko ajan enemmän esimerkiksi urheilua tai työntekoa tai mitä tahansa, niin jossain vaiheessa tekemisen teho laskee.”

– Petteri Kilpinen

Siispä enemmän ei aina ole enemmän. Taukojen ja palautumisen merkitystä ei voi korostaa liikaa. Jos tahdot syventyä aiheeseen enemmän, ota alkuun kuunteluun Petterin ja Johannes “Hatsolo” Hattusen keskustelu podcastissamme. Myös em. kirja löytyy kirjakaupoista ja useammista äänikirjapalveluista.

7. Käytä työhuonetta ja työkonetta

Jos suinkaan mahdollista, tee työt paikassa, jossa et käytä vapaa-aikaasi ja käyttäen välineitä, joita et käytä vapaa-aikanasi. Näin saat vedettyä selkeämmän rajan työn ja vapaa-ajan välille kotona. Työn teko ei välttämättä ole yhtä tehokasta, jos käyttää samoja laitteita kuin viihdekäyttöön vapaa-ajalla. Vapaa-aikana voivat taas työasiat stressata, jos vapaa-aikaa viettää työhuoneessa. Mikäli mahdollista, töihin tuleminen ja töistä lähteminen kannattaakin toteuttaa fyysisesti myös oman kodin sisällä, jotta työ- ja vapaa-ajan rajat pysyvät selkeämpinä.

8. Aloita päivä aamiaisella

Aamupala on paitsi tärkeä energian lähde päivän aloittamiseen, antaa se myös aikaa herätä päivään ennen töiden aloittamista. Etätöissä aamupala tulee helposti nautittua työkoneen ääressä ja työpäivä aloitettua suoraan sängystä. Heräämällä hyvissä ajoin ennen työn alkua annat itsellesi aikaa herätä päivään ja syödä kylläisenä pitävän aamupalan rauhassa. Siten työt aloittaessa on energiataso alusta asti korkeammalla ja jaksat lounaaseen asti hyvällä energialla.

9.  Huolehdi ergonomiasta

Kotitoimistolla voi olla suuri houkutus tehdä töitä sohvalla makoillessa läppäri sylissä. Rennommat päivät voivat olla välillä ihan ok, mutta ergonomiaan tulee kiinnittää huomiota myös etätöissä. Panosta siis ainakin kunnolliseen työtuoliin ja pöytään. Jos mahdollista, suunnittele työpisteesi siten, että voit tarvittaessa tehdä töitä myös seisten.

10. Nauti

Etätyö tarjoaa myös etuja, joita perinteinen toimistotyö ei mahdollista. Näistä eduista nauttiminen ei ole kiellettyä. Ota siis etätyöstä kaikki irti ja pidä positiivinen asenne: Juo kahvia lempikupistasi. Kipaise kahvitauolla pihalle tai vietä aikaa perheen kanssa. Sisusta kotisi ja etätyöpisteesi juuri sellaiseksi kuin haluat. Käytä työmatkoista säästynyt aika itsellesi tärkeiden asioiden tekemiseen. Parhaimmillaan etätyö voi olla kaikkine puolineen positiivista vaihtelua “normaaliin” arkeen.

Me Sportspotilla kehitämme jatkuvasti uusia tapoja tehdä työelämästä parempaa. Jos kaipaat yhteisöllesi piristystä, inspiraatiota tai konkreettisia ratkaisuja yhteisöllisyyden ja energian ylläpitämiseen töissä, niin pyydä tarjous ja suunnitellaan teille parhaat ratkaisut kellistämään etätyöapatiaa ja parantamaan työelämää!

Lähteet:

Burgoon, J., Buller, D. & Woodall, W. 1996. Nonverbal communication. 2. painos.
New York: McGraw-Hill.

Fiske, J. 2000. Merkkien kieli. Johdatus viestinnän tutkimiseen. 6. painos. Jyväskylä:
Gummerus.

Hagqvist, A. & Kilpinen, P. 2019. Varianssi: Lataa itsesi täyteen energiaa. Oulu: Fitra.

Haluatko uusimmat uutiset sähköpostiisi?

Saat sähköpostiisi kuukausittaisen katsauksen viimeisistä tapahtumistamme. Emme lähetä sinulle koskaan roskapostia ja saat viestiä maksimissaan kerran kuukaudessa.

Haluatko uusimmat uutiset sähköpostiisi?

Saat sähköpostiisi idoita ja inpiraatiota, sekä katsauksia viimeisistä tapahtumistamme. Emme lähetä sinulle koskaan roskapostia.


Vahvista uutiskirjeen tilaus sähköpostiisi tulevasta vahvistusviestistä!