Miten suunnitellaan oikeasti
kiinnostava myyntikisa?

Myyntikisat ovat todistetusti toimivia myyjien motivaation nostattamiseen. Usein ajatellaan vain palkintoa: kun palkinto on kohdillaan, niin muulla ei ole väliä. Mutta hyvässä myyntikisassa on otettu huomioon myös monta muuta tärkeää elementtiä. Tässä referenssi tarinassa näytämme käytännön kautta, mitä hyvässä myyntikisassa kannattaa huomioida!
 

1. Myyntikisan tarinallistaminen

Ihmiset rakastavat tarinoita ja myyntikisan tarinallistamisella voidaan tuoda uusia elementtejä vanhaan asiaan. Case Teliassa hyödynnettiin jalkapallosta tuttuja kasvoja  ja formaatiksi tuli Champions League, joka on kaikille jalkapallon ystäville tuttu. Kun tarina on valmis niin siihen liitetään tarinan kannalta olennaisia elementtejä kuten henkilöitä (Miklu & Väykkä, ja ketä meitä nyt oli) ja paikkoja (Olympia Stadion). Tarinan jälkeen päästään itse peliin!

2. Pelillistämisen hyödyntäminen

Myyntikisassa on aina hyvä hyödyntää pelillistämistä. Tärkein asia peliä suunniteltaessa on sääntöjen hahmottelu sellaisella tavalla, joka ottaa huomioon niin yksilön kuin joukkueen. Ihmiset haluavat kuulua osaksi ryhmää ja vaikka myynti on monesti yksilölaji, niin pelillistämisen kautta siitä voidaan tehdä vahvemmin joukkuepeli, jossa yksilöt voivat auttaa koko joukkuetta ja luoda tätä kautta yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tämä edistää myös tutkitusti myös myyntituloksia! Pelissä tulee olla selkeät säännöt, mutta myös yllätyksellisyyttä, joka nostaa entisestään osallistujien mielenkiintoa! 

3. Lanseeraaminen & tunnelman nostatus

Lanseerausta ei kannata koskaan aliarvioida! Jos ajattelet, että myyntikisa kannattaa julkaista vain laittamalla sähköposti tiedoksianto niin ajattelppa uudelleen. Myyntikisan lanseeraus on tärkeää, koska se viestii osallistujille kisan tärkeydestä ja samalla osallistujien arvostuksesta. Kun lanseeraukseen panostetaan kunnolla on sitoutuminen ja innostus varmempaa. Lanseerauksessa myös tarina pääsee esille paremmin. 

4. Jatkuva seuranta & “välibuustaaminen”

Kisa toimii parhaiten silloin kun sitä seurataan julkisesti ja näyttävästi. Tässä olennaista on varsinkin positiivinen vahvistaminen, joss parhaita nostetaan esille: vähän kuin urheilutapahtuman väliaikahaastattelussa! Myös haasteita kannattaa käsitellä, mutta julkista nolaamista tulee välttää. Se on tunnetusti varma tapa tappaa motivaatio. Välibuusteissa voidaan tuoda myös joitakin välipalkintoja tai muita elementtejä, joilla tuodaan pitkän kauden keskelle piristystä!

5. Palkitseminen & huomiointi

Palkinto on tietenkin todella tärkeä asia ja sen miettimiseen kannattaa käyttää aikaa. Raha on tutkitusti huono palkinto, kaikki voivat saada rahaa tekemällä lisää töitä. Mutta voitko tarjota voittajille jotakin, mitä he eivät (ainakaan ihan helposti) rahalla saa? Palkitsemisessa on myös todella tärkeää tuntea palkittavat: Telian porukka on todella urheiluhenkistä, kuten monet myynnin parissa toimivat ovat, joten heille pystyttiin tarjoamaan elämyksiä, jotka ovat varmasti olleet unohtumattomia. Tavarat ja raha unohtuvat helposti, mutta elämykset jäävät mieleen jopa loppuelämäksi. Siksi niihin kannattaa todella panostaa!

Miten suunnitellaan oikeasti
kiinnostava myyntikisa?

Myyntikisat ovat todistetusti toimivia myyjien motivaation nostattamiseen. Usein ajatellaan vain palkintoa: kun palkinto on kohdillaan, niin muulla ei ole väliä. Mutta hyvässä myyntikisassa on otettu huomioon myös monta muuta tärkeää elementtiä. Tässä referenssi tarinassa näytämme käytännön kautta, mitä hyvässä myyntikisassa kannattaa huomioida!
 

1. Myyntikisan tarinallistaminen

Ihmiset rakastavat tarinoita ja myyntikisan tarinallistamisella voidaan tuoda uusia elementtejä vanhaan asiaan. Case Teliassa hyödynnettiin jalkapallosta tuttuja kasvoja  ja formaatiksi tuli Champions League, joka on kaikille jalkapallon ystäville tuttu. Kun tarina on valmis niin siihen liitetään tarinan kannalta olennaisia elementtejä kuten henkilöitä (Miklu & Väykkä, ja ketä meitä nyt oli) ja paikkoja (Olympia Stadion). Tarinan jälkeen päästään itse peliin!

2. Pelillistämisen hyödyntäminen

Myyntikisassa on aina hyvä hyödyntää pelillistämistä. Tärkein asia peliä suunniteltaessa on sääntöjen hahmottelu sellaisella tavalla, joka ottaa huomioon niin yksilön kuin joukkueen. Ihmiset haluavat kuulua osaksi ryhmää ja vaikka myynti on monesti yksilölaji, niin pelillistämisen kautta siitä voidaan tehdä vahvemmin joukkuepeli, jossa yksilöt voivat auttaa koko joukkuetta ja luoda tätä kautta yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tämä edistää myös tutkitusti myös myyntituloksia! Pelissä tulee olla selkeät säännöt, mutta myös yllätyksellisyyttä, joka nostaa entisestään osallistujien mielenkiintoa! 

3. Lanseeraaminen & tunnelman nostatus

Lanseerausta ei kannata koskaan aliarvioida! Jos ajattelet, että myyntikisa kannattaa julkaista vain laittamalla sähköposti tiedoksianto niin ajattelppa uudelleen. Myyntikisan lanseeraus on tärkeää, koska se viestii osallistujille kisan tärkeydestä ja samalla osallistujien arvostuksesta. Kun lanseeraukseen panostetaan kunnolla on sitoutuminen ja innostus varmempaa. Lanseerauksessa myös tarina pääsee esille paremmin. 

4. Jatkuva seuranta & “välibuustaaminen”

Kisa toimii parhaiten silloin kun sitä seurataan julkisesti ja näyttävästi. Tässä olennaista on varsinkin positiivinen vahvistaminen, joss parhaita nostetaan esille: vähän kuin urheilutapahtuman väliaikahaastattelussa! Myös haasteita kannattaa käsitellä, mutta julkista nolaamista tulee välttää. Se on tunnetusti varma tapa tappaa motivaatio. Välibuusteissa voidaan tuoda myös joitakin välipalkintoja tai muita elementtejä, joilla tuodaan pitkän kauden keskelle piristystä!

5. Palkitseminen & huomiointi 

Palkinto on tietenkin todella tärkeä asia ja sen miettimiseen kannattaa käyttää aikaa. Raha on tutkitusti huono palkinto, kaikki voivat saada rahaa tekemällä lisää töitä. Mutta voitko tarjota voittajille jotakin, mitä he eivät (ainakaan ihan helposti) rahalla saa? Palkitsemisessa on myös todella tärkeää tuntea palkittavat: Telian porukka on todella urheiluhenkistä, kuten monet myynnin parissa toimivat ovat, joten heille pystyttiin tarjoamaan elämyksiä, jotka ovat varmasti olleet unohtumattomia. Tavarat ja raha unohtuvat helposti, mutta elämykset jäävät mieleen jopa loppuelämäksi. Siksi niihin kannattaa todella panostaa!

Haluatko apua myyntikisan järjestämiseen?

Soita tai varaa tapaaminen

Jätä yhteystietosi, olemme yhteydessä teihin vuorokauden sisällä.







Yhteydenottolomake vaatii hyväksyntäsi

Yhteydenottolomakkeen käyttäminen vaatii evästeiden hyväksynnän. Hyväksy evästeet tai laita meille vaihtoehtoisesti sähköpostia osoitteeseen [email protected]

Hyväksy evästeet

Jani Piipari

Haluatko uusimmat uutiset sähköpostiisi?

Saat sähköpostiisi ideoita ja inspiraatiota, sekä katsauksia viimeisistä tapahtumistamme. Emme lähetä sinulle koskaan roskapostia.


Vahvista uutiskirjeen tilaus sähköpostiisi tulevasta vahvistusviestistä!