Takaisin

Yrityksen pikkujoulut – Top 5 vinkit

Yrityksen pikkujoulut ovat monen yrityksen vuoden kohokohta! Juhla on rentoa yhdessäoloa, verkostoitumista toisten osastojen kanssa ja hauskanpitoa. Ja vuonna 2020 pikkujoulut etänä onnistuu myös! Katso tästä mistä Sportspotin Etä-Pikkujoulut koostuvat!

Mutta miten järjestää yrityksen pikkujoulut parhaalla mahdollisella tavalla? Tässä artikkelissa pureudutaan tähän asiaan! Lue top 5 -vinkit yrityksen pikkujoulujen järjestämiseen!

1.   Varaa ja suunnittele ajoissa

Always start with why! Miksi yrityksen pikkujoulut järjestetään – järjestetäänkö vain sen takia, että ”ne pitää järjestää” vai halutaanko oikeasti kehittää yrityksen henkilökunnan yhteis- ja tiimihenkeä? Vastatkaa siis rohkeasti kysymykseen, mikä on pikkujoulujen tarina? Mikä tekee pikkujouluista juuri teidän yrityksenne näköiset?

 Kun yrityksen pikkujoulujen tarina on päätetty, voidaan siirtyä tärkeisiin käytännön asioihin:

  • Missä tilassa/tiloissa pikkujoulut järjestetään?
  • Milloin pikkujoulut järjestetään? Pitääkö ajankohdassa ottaa huomioon esimerkiksi erilaisia työvuoroja tai -toimenkuvia?
  • Ketä juhliin pyydetään, eli onko kutsu esimerkiksi +avec?
  • Millainen on juhlien budjetti ja mitä sen kantimissa voidaan järjestää?

2.  Järjestä osallistavaa ohjelmaa

Ohjelma – mitä tehdä? Miten löydetään tekemistä, joka miellyttää jokaista osallistujaa? Vai onko sellaista? Mikäli olet pikkujouluja järjestävässä roolissa, kannattaa muistaa, ettet järjestä pikkujouluja vain itsellesi. Tarkoitan tällä sitä, että liian usein näemme sellaista, että järjestävä taho on suunnitellut sellaista tekemistä, joka on heille itselle kovasti mieleen – ja monelle muulle pakollista tervanjuontia.

Kuitenkin, jokaiselle jotakin on ajatuksena hyvä, mutta isommassa organisaatiossa ei tule tapahtumaan. Tärkeää onkin, että kaikki tuntevat saavansa äänensä kuulluksi – osallista osallistujia pikkujouluihin jo ennen itse juhlaa: 

Järjestäkää työpaikalla äänestys pikkujoulujen aktiviteeteista ja valitkaa näistä eniten ääniä saaneet (jokin rajaus äänestykseen luonnollisesti kannattaa tehdä suhteutettuna esim. tilaan ja budjettiin). Näin kaikki tuntevat saavansa äänensä kuuluviin!

3.  Kommunikoi juhlien kulusta selkeästi

Kommunikointi on elintärkeää myös yrityksen pikkujouluja järjestettäessä. Hyvällä kommunikoinnilla vältetään epämukavia ongelmatilanteita, vaikka koko ilta ei menisikään ”firman piikkiin”. Muista ainakin seuraavat asiat:

Kommunikoi selkeästi…

  • Mitä yritys maksaa?
  • Missä juhlapaikka sijaitsee fyysisesti? Onko juhlapaikalle järjestetty yhteinen kyyti (jos tarvetta)? Entä miten juhlapaikalta pääsee kotiin illan loputtua?
  • Mikäli juhliin lähdetään työajalla, tuleeko työtunnit tehdä sisään?

4.  Ajattele rohkeasti ja keksi jotain erilaista

Kun olette määrittäneet pikkujouluille selkeän tarinan (jos koet tarvetta, palaa kohtaan 1), on aika päättää mitä tuo yhteinen tekeminen on! Mielestäni kaikki yhdessä tekeminen sopii loistavasti pikkujouluhenkeen ja onnistuneeseen tapahtumaan. Työyhteisön yhteiset muistot tekevät nannaa sekä korvien välille että yhteishengelle.

Muista kuitenkin, että koko juhlaillan ei tarvitse olla timanttista. Ihminen muistaa huippuhetket – eli ne hetket, jotka koskettivat ja menivät tunteisiin. Panosta siihen, että jokainen osallistuja saa ainakin muutaman hetken, joita muistellaan vielä seuraavana päivänä, työpaikan kahvipöydässä ja jopa ennen seuraavan vuoden pikkujouluja!

5.  Kysy apua tarvittaessa

Mikäli pikkujoulujen järjestäminen tuntuu liian isolta taakalta, tai kaipaat apua esimerkiksi yhteishenkeä kohottavan ohjelman järjestämiseen, muista kysyä apua! Me SportSpotilla autamme sinua saavuttamaan pikkujoulujen tavoitteen – oli se sitten oikean puhujan/aktiviteetin valinnassa, juhlatilan valinnassa tai pikkujoulujen tarinan linjaamisessa. Pikkujoulut ovat myös juhla, joka kannattaa taltioida ja hehkuttaa yrityksenne verkostoille – me autamme mielellämme myös tässä!

Toivottavasti näistä vinkeistä oli hyötyä juuri teidän yrityksen pikkujoulujen järjestämisessä. Timanttista juhlan aikaa, ja hyvät juhlien järjestäjät – muistakaa myös itse nauttia ja elää hetkessä!

…ja muistakaa, että pikkujoulut voi järjestää myös etänä.

Jouluterveisin,
Jani

Annamme viestillesi kasvot

Tilaa uutiskirje

Saat sähköpostiisi kuukausittaisen katsauksen viimeisistä tapahtumistamme. Emme lähetä sinulle koskaan roskapostia ja saat viestiä maksimissaan kerran kuukaudessa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *