Takaisin

Voiko tyky-päivä olla tuottava?

Minkä arvosanan antaisit tiimisi joukkuehengelle asteikolla yhdestä viiteen? Ja uskotko, että tuolla arvosanalla on mitään väliä yrityksen taloudellisen tuloksen kannalta?

Surullinen tosiasia on, että suurin osa yrityksistä katsoo erilaisia henkilöstötapahtumia pääasiassa kulueränä. Ei investointina. Tämä on todella suuri virhe, koska yhteiset tapahtumat ovat todellisuudessa valtava voimavara yritykselle ja sen henkilöstölle. Niillä on suoria ja epäsuoria vaikutuksia tuottavuuteen, jaksamiseen ja yhteishenkeen. Kun ne vaan tehdään oikein ja niitä mitataan.

Voiko tyky-päivä siis olla tuottava? Väitän, että voi. Mutta tuo tuotto saadaan selville vain, jos sitä mitataan.

Usein erilaisissa tapahtumissa mitataan vain yhtä asiaa: osallistujien kokemusta NPS mittarilla tai jollain vastaavalla kokemusmittarilla. Mutta mittaamisen voi tehdä myös toisella tavalla. Kun mittaaminen aloitetaan jo ennen tapahtumaa, niin saadaan selville myös niitä vaikutuksia, joita tapahtumalla on ollut pidemmällä aikavälillä. Tämä tarjoaa lisäksi vertailukohdan tuleville mittauksille: voimme alkaa keräämään dataa siitä, miten yhteiset tapahtumat ja kokoontumiset vaikuttavat tiimin joukkuehengen kehitykseen. Tämä mahdollistaa myös juuri oikeanlaisten sisältöjen suunnittelun, jotta halutut tulokset saadaan aikaan.

Yhteisten kokemusten taloudellinen vaikutus

Jo paljon enne koronaa on huomattu, että etä- ja hybridityö luo ”virtuaalisen etäisyyden” ilmiön, jossa työntekijä alkaa vähitellen tuntemaan emotionaalista erkaantumista organisaatioista ja tiimistä. Erityisesti yhteisten kokemusten, työkavereiden näkemisen ja fyysisten tapaamisten puute aiheuttavat tämän ilmiön, joka on yrityksille äärimmäisen vahingoillanne. Harvard Business Reviewn julkaisussa nostettiin esille, että virtuaalisen etäisyyden vaikutukset voivat olla yrityksille katastrofaalisia. Tämä on yksi iso syy, miksi yhteisiin kokoontumisiin kannattaa todella panostaa.

Virtuaalisen etäisyyden vaikutukset yrityksille

  • Innovaatioihin johtava toiminta -90%
  • Luottamus -80%
  • Yhteistyö ja auttaminen -80%
  • Roolit ja tavoitteiden selkeys -75%
  • Projektien onnistumisaste -50%
  • Organisaatioon sitoutuminen ja työtyytyväisyys -50%

Lähde: Uniting the Virtual Workforce: Transforming Leadership and Innovation in the Globally Integrated Enterprise, Harvard Business Review

Yhteiset kokoontumiset ovat yhä harvinaisempia ja juuri sen takia niihin kannattaa panostaa. Kun ihmiset kokoontuvat yhä harvemmin yhteen on todella olennaista, että näistä hetkistä tehdään erityisiä, olivat ne sitten tyky-päiviä, kick-offeja tai tiimipäiviä. Kaksi asiaa nousee ylitse muiden.

Luottamuksen vahvistaminen

Luottamus on hyvän tiimityön ytimessä, mutta luottamus on moniulotteinen käsite. Emotionaalinen luottamus, joka on ratkaisevan tärkeää kokonaisuuden kannalta, vahvistuu kun oppii tuntemaan kollegan työroolin ulkopuolella. Tämän takia hyvässä tyky-tapahtumassa tittelit voidaan heittää nurkkaan, ja kollegat pääsevät tutustumaan toisiinsa työympäristön ulkopuolella.

Toinen tärkeä aihe onnistuneessa tapahtumassa on yhteisten kokemusten luominen tavalla, jossa tiimien jäsenet pääsevät yhdessä tekemään ja kokemaan: he ovat itse tekemisen keskiössä sen sijaan että vain tuijottavat kuin jokin kolmas osapuoli tekee jotakin.

On tietenkin hienoa katsoa hyvää bändiä tai käydä teatterissa, mutta tuhansien palautteiden perusteella voimme todeta, että parhaat tapahtumat ovat sellaisia, joissa ihmiset saavat itse olla tekemisen keskiössä ”in the mix” kuten engelsmanni sanoisi, ja saavat yhdessä tekemisen, kokoemisen ja saavuttamisen tunteen. Yhteisten kokemusten voima piilee siinä, että niiden kautta tunnemme vahvempaa yhteyttä toisiimme.

Tarinan rakentaminen: odotuksen luominen, huippuhetket ja fiilistely

Tykypäivä ja muita yritysten tapahtumia ajatellaan usein todella suppeasti. Kaikki saavat mailin muutaman viikon ennen tapahtumaa, jossa ilmoitetaan mitä on tulossa. Tai sanotaan että varatkaa tuo iltapäivä, mennään ravintolaan. Tämä on varma tapa saada pienin mahdollinen tuotto tapahtumasta. Olemme kokemuksen kautta huomanneet, että aivan yhtä tärkeää kuin itse tapahtuma on sen lanseeraaminen ja jälkifiilistely.

Tapahtuman lanseeraaminen

Kun tapahtumalle suunnitellaan teema ja sen lanseeraamiseen panostetaan, saadaan siitä 10x enemmän irti kuin jos tätä asiaa ei mietitä loppuun saakka? Minkä takia? Koska odotus on yksi asia, josta ihmiset saavat todella paljon iloa, vaikka se kuulostaakin intuition vastaiselta. Oletko koska huomannut, miten paljon odotat lomamatkaa, ystävän näkemistä tai jotakin muuta odottamisen arvoista? Sama pitää paikkansa myös hyvin suunnitellussa yritystapahtumassa, kun tarina on mietitty loppuun saakka ja lanseeraus tehdään oikein!

Suunnittelu ja toteutus

Kaikki alkaa siitä, että tunnistetaan tarpeet ja tiedetään mitä tapahtumalla halutaan saavuttaa. Kun lähdetään liikkeelle siitä ”keitä me olemme ja mitä me haluamme” niin hyvä tulee. Jos aihe kiinnostaa niin autamme mielellämme sinua suunnittelemaan sellaisen tapahtuman, jonka hyödyt näkyvät myös viivan alla.

Haluatko varmistaa, että tykypäiväsi suunnitellaan ja toteutetaan alusta loppuun ammattimaisesti? Laita viestiä niin jutellaan tarkemmin!

Haluatko uusimmat uutiset sähköpostiisi?

Saat sähköpostiisi ideoita ja inspiraatiota, sekä katsauksen viimeisistä tapahtumistamme. Emme lähetä sinulle koskaan roskapostia.

Haluatko uusimmat uutiset sähköpostiisi?

Saat sähköpostiisi ideoita ja inspiraatiota, sekä katsauksia viimeisistä tapahtumistamme. Emme lähetä sinulle koskaan roskapostia.


Vahvista uutiskirjeen tilaus sähköpostiisi tulevasta vahvistusviestistä!