Takaisin

Vinkit unohtumattomaan työntekijäkokemukseen

Muistatko ensimmäisen päivän työpaikallasi? Tuskin muistat. Koska siinä ei ollut mitään unohtumatonta. Kun kysyin kollegoiltani muistoja ensimmäisistä työpäivistä vain yksi muisto tuli esille. Edellisessä työpaikassa toimitusjohtaja oli tullut moikkaamaan työntekijöitä palaveriin. Hän tervehti myös uutta tulokasta, mutta luuli häntä postin lähetiksi.

John Deere, maailmankuulu työkonevalmistaja, päätti suunnitella työntekijäkokemuksen, joka alkaisi jo ennen ensimmäistä työpäivää. Miltä Matti Meikäläisen ensimmäinen päivä deereläisenä kuulostaa?

Matille on valittu samasta toimipisteestä ”kirjekaveri”, joka kertoo olennaiset asiat uudesta työpaikasta. Ensimmäisen työpäivän koittaessa kirjekaveri on Mattia vastassa Matin lempijuoman kanssa (kirjekaveri on selvittänyt tämän sähköpostien vaihdon yhteydessä).

Aulan monitoreissa komeilee teksti, ”Mahtavaa ensimmäistä päivää Matti”. Työkaveri vie Matin uudelle työpisteelle, jossa korkea viiri kertoo muille työntekijöille, että talossa on uusi tulokas. Yksi toisensa jälkeen uudet kollegat tulevat moikkaamaan Mattia.

Matin työsähköpostissa on yksi viesti. Se on John Deeren toimitusjohtajalta. Viestissä on video, jossa toimitusjohtaja kertoo yrityksen syntyhistoriasta: kuinka kaikki sai alkunsa pienestä teknisestä parannuksesta perinteisessä aurassa, jonka John Deere patentoi 176 vuotta sitten. Ja pienoismalli tuosta samaisesta aurasta on Matin työpöydällä, tervetuliaislahjana.

Juuri ennen lounasta Matin tuleva esimies tulee esittäytymään. Hän kertoo, että vie Matin mielellään lounaalle seuraavana päivänä. Mutta tänään on tärkeämpää, että Matti tutustuu paremmin lounaan ääressä uusiin työkavereihinsa, jotka kertovat omasta työstään ja menossa olevista projekteista. Kaikesta tästä syntyi yksi ongelma. Vanhat työntekijät alkoivat tiedustelemaan, olisiko heidän mahdollista irtisanoutua ja palata takaisin, jotta pääsisivät kokemaan saman.

Totuus on, että ensimmäinen päivä on usein menetetty mahdollisuus. Mutta yrityksissä tulisi miettiä myös sitä, miten ihmisten yhteenkuuluvuuden tunnetta, tiimihenkeä ja motivaatiota voidaan pitää yllä ja kohottaa myös ensimmäisen päivän jälkeen.

Olemme Sportspotissa lähteneet rakentamaan konseptia, joka liikkuu nimellä #Vuodenparastyöpäivä. Olemme kysyneet asiakkailtamme, mitkä asiat tekevät työpäivästä erityisen unohtumattoman? Samat asiat toistuvat yhä uudestaan: yhdessä onnistuminen, flown saavuttaminen, uuden oppiminen, muiden kanssa tekeminen, vaikeuksien ylittäminen ja tavoitteiden saavuttaminen.

Oletko sinä miettinyt, mikä olisi teidän yrityksenne vuoden paras työpäivä? Vinkit unohtumattomaan työntekijäkokemukseen pähkinänkuoressa:

1. Riko perinteistä kaavaa
2. Löydä henkilökohtainen ote, joka osoittaa, että tunnet työntekijäsi/asiakkaasi
3. Luo tilanne, jossa ihmiset voivat onnistua yhdessä
4. Tee jotakin positiivisella tavalla odottamatonta

Juho Nenonen on ihmisten hyvinvointiin, motivointiin ja innostamiseen erikoistuneen Sportspot Oy:n perustajaosakas ja luovajohtaja.

Lähteet:
The Power of Moments: Why Certain Experiences Have Extraordinary Impact
Van Leeuwen, L., Quick, S. & Daniel, K. (2002). The Sport Spectator Satisfaction Model: A conceptual framework for understanding the satisfaction of spectators

Julkaistu HRx-blogissa 27.9.2019:
https://studio.kauppalehti.fi/hrx/vinkit-unohtumattomaan-tyontekijakokemukseen

Annamme viestillesi kasvot

Tilaa uutiskirje

Saat sähköpostiisi kuukausittaisen katsauksen viimeisistä tapahtumistamme. Emme lähetä sinulle koskaan roskapostia ja saat viestiä maksimissaan kerran kuukaudessa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *