Takaisin

10 vinkkiä lomilta paluuseen

Lomat lusittu ja paluu arkeen edessä? Onko ihanaa, ahdistaako vai onko tunne jotain siltä väliltä? Töihin paluuseen liittyy monenlaisia, monesti ristiriitaisiakin fiiliksiä. Monesti arjen rytmi ja tekemisen tahti poikkeaa jonkin verran loman rytmistä. Näistä syistä lomilta töihin paluu on usein muutos, joka vaatii käsittelyä.

Koostimme tähän artikkeliin kymmenen vinkkiä siitä, kuinka voit helpottaa paluutasi arkeen. Toivottavasti näiden vinkkien avulla oma paluusi arkeen sujuu mukavammin ja arki ja työn tekeminen lähtee rullaamaan oikeaan suuntaan.

1. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Ensimmäinen työpäivä kannattaa aloittaa suunnittelulla ja priorisoinnilla. Mitä kaikkea on ehdottomasti saatava aikaan ensimmäisten päivien aikana? Kirjaa tehtävät ylös ja rakenna to-do -lista. Aina kun ajatuksesi alkavat harhailla takaisin lomalle, palaa listan pariin. Priorisoi listaan ensimmäiseksi tärkeimmät ja kiireellisimmät tehtävät, ja aloita niistä. Älä myöskään suunnittele tekeväsi ensimmäisenä päivänä kaikkea. Jos mahdollista, aloita keveämmin ja ylläty iloisesti, kun olet aikataulustasi edellä.

2. Unirytmi kuntoon

Hyvin nukutut yöunet ovat tehokkaan työpäivän perusta. Väsyneenä töihin palaaminen tekee työstä vaikeampaa, kuin sen tarvitsee olla. Valmistaudu töiden jatkumiseen hyvin levänneenä. Jos mahdollista, varaa töihin paluun yhteyteen iltaisin/ öisin normaalia hiukan enemmän aikaa nukkumiseen. Mikäli unirytmisi on muuttunut loman aikana, pyri aloittamaan rytmin kääntäminen jo loman loppuvaiheessa. Mitä lähempänä arjen unirytmiä olet loman lopussa, sitä varmemmin pääset aloittamaan työt virkeänä. Hyvä uni, lepo ja palautuminen auttavat myös siihen, että mahdollisesti töihin paluuseen liittyvät negatiiviset tunteet eivät ehkä tunnukaan niin suurilta, kuin mitä ne väsyneinä tuntuisivat. Ja jos olet jo aloittanut työt ja rytmi jäi kääntämättä, niin ei hätää; paras päivä aloittaa uneen panostaminen on tänään.

3. Syö kunnolla ja noudata säännöllistä ateriarytmiä

Loman mahdollisen grillikauden ja epäsäännöllisen ruokailurytmin jälkeen on aika kiinnittää huomiota syömiseen. Älä syö ensimmäistä aamupalaasi työpisteen äärellä, vaan varaa aikaa rauhalliselle aamupalalle. Syö lounaalla runsaasti kasviksia ja marjoja, jotka vielä loppukesästä ovat tuoreita ja edullisia! Ennen kaikkea pidä ateriarytmi säännöllisenä. Säännöllinen ruokailu pitää huolen siitä, että energiatasosi pysyy yllä läpi työpäivän.

4. Liiku töissä ja vapaalla

Liikunta auttaa pitämään mielen virkeänä. Etsi itsellesi mieluisaa liikuntamuotoa mitä voit harjoittaa myös työpäivän aikana. Varsinkin toimistotyössä pitkät työpäivät työkoneen ääressä istuen vievät energiaa. Harkitse esimerkiksi sähköpöytään sijoittamista ja katso netistä ohjeet taukoliikuntaan. Etsi myös vapaa-ajalle mieluisaa liikuntaa, sillä se auttaa palautumaan työpäivän jälkeen sekä fyysisesti että henkisesti!

5. Tapaa työkavereita

Mukavaa töihin paluussa on työkavereiden jälleennäkeminen. Juttele työkavereittesi kanssa myös muita kun työasioita ja vaihda kuulumisia. Rento keskustelu rakentaa yhteistä innostusta ja ryhmähenkeä, joka helpottaa tiiminä työskentelyä!

6. Vältä sähköpostiin hukkumista

Varsinkin pidempien lomien jälkeen on tyypillistä, että työsähköposti on pursuavan täynnä. Sähköpostin purkamiseen voi käyttää helposti monia tunteja tai jopa päiviä, jolloin muita tärkeitä asioita voi myöhästyä. Muista, että pidempään poissa ollessasi osa vanhoista viesteistä ei ole enää relevantteja ja ne onkin syytä arkistoida nopeasti. Vastaa nopeisiin kysymyksiin heti avattuasi viestin, mutta älä käytä pitkiin kysymyksiin aikaa vaan lisää ne to-do-listallesi ja pohdi vaativatko ne priorisointia muiden tehtävien yli.

7. Pidä taukoja!

Ensimmäinen työpäivä ei ole kilpailu saada kaikkea heti valmiiksi. Pidä työpäivänäsi taukoja ja keskity välillä johonkin aivan muuhun. Pitkin päivää ripotellut tauot antavat aikaa ajatella ja tehostavat hyvinvointiasi sekä työtehokkuuttasi.

8. Pidä lomia pitkin vuotta

Jos lomilta paluu tuntuu ahdistavalta, voi syy löytyä myös lomien rakenteesta. Pidätkö vuosittain yhden pitkän loman vai käytätkö lomasi pätkissä pitkin vuotta? Kumpikin tapa voi olla toimiva ja hyvä. Mikäli pitkän yhteneväisen loman jälkeen ahdistaa pitkä aika seuraavaan lomaan, voisit kokeilla myös pätkiä loman viettoa pitkin vuotta. Toimisiko muutama pitkä viikonloppu pitkin vuotta paremmin kuin yksittäinen pitkä vuosiloma? Helpottaisiko ahdistustasi tieto siitä, että myös yhden pitkän lomajakson sijaan, voisit pitää lyhyempiä lomia siellä täällä? Mikäli tämä on työpaikallanne vieras käytäntö, ota se puheeksi esimiehesi kanssa. Kysyminen on ilmaista.

9. Jotain mitä odottaa

Töiden yhteyteen kannattaa varata aktiviteetteja, jotka antavat syksyn alkuun jotain positiivista mitä odottaa. Erilaisia aktiviteetteja riittää, mutta tärkeintä työyhteisöjen tapahtumissa on joukkuehengen rakentaminen ja yhteisöllisyyden lisääminen. Työyhteisö toimii paljon paremmin joukkueena, kun työkaverit tuntevat toisensa myös työn ulkopuolelta. Jos tarvitset apua, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Laita meille viestiä esim. täällä.

10. Etsi ahdistuksen syyt

Jos kaikkien aiempien vinkkien jälkeen töihin paluu yhä ahdistaa, pohdi mistä se voi johtua. Onko työpaikassasi jotain ongelmia, jotka saavat sen tuntumaan sinulle ahdistavalta? Onko syy kenties siitä, ettei nykyinen työpaikka ole sinulle sopiva? Jos et itse löydä ratkaisua, voit kääntyä ammattilaisen puoleen ja käydä selvittelemään missä ongelma on. Ratkaistuasi ahdistuksen syyn tiedät millä tavoilla päästä siitä eroon, oli se sitten ongelmien nostaminen esiin työpaikalla tai työpaikan vaihtaminen.


Toivottavasti vinkeistä on apua töihin paluussa! Meiltä saat räätälöityjä palveluita työpaikkasi yhteisöllisyyden kasvattamiseen. Pyydä meiltä tarjous tai laita yhteydenottopyyntö niin jutellaan! Olemme saaneet kehittää työelämää onnistuneesti jo monien huippuorganisaatioiden kanssa. Täältä pääset lukemaan esimerkkejä.

Haluatko uusimmat uutiset sähköpostiisi?

Saat sähköpostiisi ideoita ja inspiraatiota, sekä katsauksen viimeisistä tapahtumistamme. Emme lähetä sinulle koskaan roskapostia.

Varaa paikkasi ilmaiseen webinaariin!

Torstai 30.9. klo 8.00 - 9.00

Varaa paikkasi tästä!

Ulos Poteroista! webinaarissa opit miten porukka tuodaan jälleen mentaalisesti yhteen ja rikotaan korona-aikana syntyneet etä-työ poterot. Saat vinkkejä miten energisoida teidän porukkaa ja pääset osaksi tapahtumakokonaisuutta, josta saat varmasti intoa ja energiaa omaan päivääsi. Luvassa on myös hauskoja livekokemuksia, mm. Kaj Kunnaksen Musavisa suorana! Ilmoittaudu nyt mukaan ja varmista paikkasi webinaarissa!

Haluatko uusimmat uutiset sähköpostiisi?

Saat sähköpostiisi idoita ja inpiraatiota, sekä katsauksia viimeisistä tapahtumistamme. Emme lähetä sinulle koskaan roskapostia.


Vahvista uutiskirjeen tilaus sähköpostiisi tulevasta vahvistusviestistä!