Takaisin

Elektronisen urheilun uusi aikakausi

Mitä on elektroninen urheilu?
Elektroninen urheilu on kilpailua digitaalisilla laitteilla. Se voi olla tanssipelaamista, simuloitua autourheilua tai esimerkiksi laseraseilla käytävää taistelua todellisilla pelikentillä. Huippu e-urheilu vaatii lujaa henkistä ja fyysistä kuntoa, ääretöntä hienomotorista herkkyyttä sekä pettämätöntä keskittymiskykyä ja tarkkuutta vaativaa kilpaurheilua. Se on äärettömyyksiin vietävää strategista ajattelua sekä kykyä tehdä ratkaisuja millisekunneissa. Kaikki harrastajat eivät toki tavoittele ammattikilpapelaajan uraa. Optimoidun ja viimeiseen tappiin asti viritetyn supersankaruuden rinnalla kulkee käsikädessä pelien mahdollisuus toimia myös ihmisiä yhdistävänä ja kasvattavana hauskanpidon harrastusmuotona.

Ammattipelaaminen lukuina
Toistaiseksi suosituimmat elektronisen urheilun pelit ovat vielä tietokoneella tai pelikonsolilla pelattavia kilpailullisia pelejä. Näillä peleillä on harrastajia satoja miljoonia ympäri maailman, pelilähetyksiä seuraa vuosittain noin puoli miljardia ihmistä ja kilpailullisten pelien ympärillä tapahtuva liikevaihto kasvaa pian yli miljardin euron. Myös Suomessa ammattipelaaminen yleistyy kovaa vauhtia ja tällä hetkellä eniten lompakkoaan raskauttanut suomalainen on tienannut palkintorahoja kilpapelaamisella lähes kolmen miljoonan euron edestä. Luvut ovat isoja, ne usein kiinnostavat ja niitä on helppo ymmärtää. Luvut kertovat tarinaa siitä räjähdysmäisestä kasvusta, johon tämä kilpailun ja digitaaliset pelit yhdistävä ilmiö on menossa ympäri maailman.

Elektroninen urheilu Suomessa
Meillä Suomessa elektronisen urheilun kulttuuri on nousujohteisessa rakennusvaiheessa, mutta kapuamme kuitenkin vielä huomattavasti naapurimaitamme perässä. Takamatkasta huolimatta ja osittain siitä syystä Suomessa on alettu nyt isosti hommiin. Olosuhteita, palveluita ja toimintaa on lähdetty suomalaiseen tapaan rakentamaan työhanskat käsissä, laajalla yhteistyöllä ja ennen kaikkea vahvalta arvo- ja laatupohjalta. Kulttuurin ympärille rakentuu Suomessa parhaillaan turvallisen ja yhteisöllisen harrastamisen keskeisiä elementtejä hankeyhteistyössä useiden urheiluopistojen, korkeakoulujen ja kaupunkien kanssa. Kun kehitystyö on tehty, e-urheilulla on mahdollisuus olla tulevaisuudessa yksi merkittävimmistä kaiken ikäisiä ihmisiä yhteen saattavista, liikuttavista, osallistavista ja kasvattavista harrastusmuodoista.

Elektronisen urheilun harjoittelu
Elektronisen urheilun harjoittelu tulee pelistä riippumatta koostumaan tulevaisuudessa aina vain enemmän monipuolisista ihmisen suorituskykyä kokonaisvaltaisesti kehittävistä elementeistä. Harrastuksen kehittyessä ja kilpailun kiristyessä tilanteita ratkaiseviksi tekijöiksi nousevat lopulta entistä useammin pelillisten taitojen ulkopuoliset ominaisuudet, kuten esimerkiksi kyky pysyä keskittyneenä ja sietää kovaa stressiä. Mikäli ammattipelaaja haluaa tulevaisuudessa luoda itselleen pitkän uran huipulla, on hänen kyettävä jatkuvasti ylläpitämään omaa kehittymistään. Tällöin keskeiseksi tekijäksi nousee pelaajan kyky ylläpitää sekä henkistä että fyysistä kuntoa huolehtimalla muun muassa palautumisesta, terveellisestä ruokavaliosta sekä riittävästä ja kokonaisvaltaisesta fyysisestä aktiivisuudesta. Pelaajien tutkimiseen, testaamiseen ja valmentamiseen keskittyvät palvelut ja osaaminen ovat nyt kehitystyön alla. Näiden palveluiden rakentuessa ja ottaessa entistä vahvemmin sijaa pelimaailmasta tulemme pian näkemään elektronisen urheilun kulttuurin uuden aikakauden, jossa pelitaitojen harjoitteleminen ja pelin ulkopuolisten suorituskykyelementtien systemaattinen kehittäminen kulkevat käsi kädessä.

Pelit – Uhka vai mahdollisuus?
On tärkeää ymmärtää, että pelit ja niiden kehittyminen eivät ole tulleet maailmaan tuhoamaan meidän sosiaalisia ja motorisia taitojamme tai henkistä ja fyysistä terveyttämme. Ne ovat tulleet maailmaan lisäämään meille tapoja oppia, opettaa, kasvattaa, parantaa terveyttä ja mahdollisuuksia elää useammalla tapaa onnellista elämää. Pelit ovat polku, jota kulkemalla voimme tulevaisuudessa kehittää omia tietojamme ja taitojamme mielekkäästi ja monipuolisesti. Ne ovat mahdollisuus tuoda ihmisiä yhteen ja estää iästä riippumatonta yksinäisyyttä. Pelit voivat olla erityinen mahdollisuus ylläpitää esimerkiksi seniori-iässä olevien valveutuneisuutta, kognitiivisia taitoja, ystävyyssuhteita ja iloa elämää kohtaan.

Pelit tulevat joka tapauksessa, joten kysymys on ainoastaan siitä haluammeko niiden olevan meille uhka vai mahdollisuus. Me voimme yhdessä päättää siitä, odotammeko ja katsomme mitä huominen tuo tullessaan vai uskommeko siihen, että tekemällä parhaamme tänään, on huominen hieman parempi meille kaikille. Hienoja asioita voi saada aikaan yksin, mutta toimivaa tulevaisuutta on rakennettava yhdessä.

Pelit ja perheet
Moni perhe käy tälläkin hetkellä kamppailua siitä mitä pelejä ja miten paljon lasten olisi järkevä pelata. Kamppailun keskellä voi olla usein vaikea nähdä pelien positiivisia mahdollisuuksia tai niiden merkityksiä lapselle. Ennen pelien sammuttamista tai niiden viemistä pois lapselta, on kuitenkin erittäin keskeistä oppia tunnistamaan mitä pelit ja pelimaailma merkitsevät hänelle. Sillä pelit voivat hyvin olla lapsellesi se ainut todellisuus, jossa hänellä on kavereita, jossa häntä arvostetaan ja jossa hän voi olla oma itsensä.

Tutustu ja ota selvää lapsesi peleistä, ole tietoinen millaisia pelejä hän pelaa, kenen kanssa ja mitä pelit merkitsevät hänelle. Selvitä kuluttaako hän vain aikaa pelimaailmassa vai ovatko pelit hänelle keino paeta todellisuutta jonkin murheen vuoksi? Kodin omaa pelikasvatustakin on helpompi tehdä, kun tunnistetaan pelaamisen syyt ja merkitykset. Pelit voivat olla hyvä ottaa puheeksi myös esimerkiksi muiden lasten vanhempien kanssa ja sopia perheiden yhteisistä pelisäännöistä pelien ja sosiaalisen median käytön osalta. Vanhemmat voivat myös halutessaan perustaa vaikka oman pelijoukkueen ja haastaa nuoremman polven edustajat taisteluun pelimaailmojen mestaruudesta. Kaikesta huolimatta erittäin keskeistä on etsiä tapa tehdä lapselle tärkeästä harrastuksesta yhteinen juttu. Luottamus on helpompi rakentaa, kun hengitätte lapsesi kanssa samaa ilmaa. Luottamuksen synnyttyä myös pelaamiselle on helpompi asettaa yhteiset pelisäännöt.

Otto Takala

“Otto ”defcon” Takala on Suomen eSports-maajoukkueen valmentaja, Suomen elektronisen urheilun liiton (SEUL) varapuheenjohtaja ja raudankova eSports-ammattilainen. Hän valmentaa Suomen ensimmäistä CS:GO seniorijoukkuetta The Grey Gunnerssia, joka nappasi kesäkuussa 2018 itselleen maailman parhaan seniorijoukueen tittelin ruotsalaiselta The Silver Snipersilta. Oton profiiliin pääset tutustumaan tästä.”

Haluatko uusimmat uutiset sähköpostiisi?

Saat sähköpostiisi ideoita ja inspiraatiota, sekä katsauksen viimeisistä tapahtumistamme. Emme lähetä sinulle koskaan roskapostia.

Haluatko uusimmat uutiset sähköpostiisi?

Saat sähköpostiisi ideoita ja inspiraatiota, sekä katsauksia viimeisistä tapahtumistamme. Emme lähetä sinulle koskaan roskapostia.


Vahvista uutiskirjeen tilaus sähköpostiisi tulevasta vahvistusviestistä!